Naprawdę to najlepsze sposoby na SpinTires

 

Szczegóły SpinTires

 

Leśna głusza, kilometry błotnistych dróg, w natarciu klasyczne radzieckie ciężarówki. Spintires pokazuje jak powinna wyglądać niemal idealna symulacja ciężkich pojazdów w ekstremalnych warunkach.

Starsi gracze na pewno pamiętają dumę radzieckiej myśli motoryzacyjnej w postaci ciężarówek ZiŁ czy KAMAZ. Najwidoczniej, błękit szoferki tego ważnego i czerwień kabiny tego jedynego na właściwe wryły się ponadto w myśl twórców niezależnego, brytyjskiego studia Oovee Games. Ich najnowsza produkcja – Spintires – łączy się na przemierzaniu niezwykle grząskiej, błotnistej leśnej głuszy bliżej niekreślonego obszaru za naszą wschodnią granicą. Cała zabawa polega na tym, by przy pomocy aut ciężarowych zwrócić na czas materiał z artykułu A do punktu B. Na wczesny rzut oka powierzone zadanie powtarza się dziecinnie proste. Jednak już z wczesnych chwil usuniętych ze SpinTires jasno widać, że operowanie pojazdem w skrajnych warunkach bardzo różni się od szusowania przysłowiowym TIR-em po idealnie gładziutkich autostradach.

Pierwsze co przyciąga uwagę gracza to całkiem kapitalna oprawa wizualna, niezwykle istotna, również w spraw otoczenia kiedy i ważnych bohaterów naszej leśnej eskapady, czyli ciężarówek. Spintires idzie na autorskim silniku VeeEngin, na dodatek fotorealistyczna grafika została wsparta technologią Havok. To połączenie zaowocowało piorunującym wręcz efektem niemal idealnego odwzorowania zatrzymania się obiektów znanych na ekranie. Czegoś takiego wcześniej nie widziałem. Wywołująca wibracje praca silnika, wjechanie na byle kamień, zanurzenie się w błocie, gwałtowne zahamowanie oraz wiele pozostałych czynników zostało opisane na tyle sugestywnie, iż uważa się wrażenie bycia skutecznym świadkiem i uczestnikiem widocznej na ekranie akcji. Zabawa odbywa się na indywidualnym spośród niewielu możliwych do wyboru terenów. Takowe różnią się pomiędzy sobą topografią, obecnością naturalnych zbiorników wodnych czy gęstością zalesienia. Zanim wyruszymy w drogę dostajemy możliwość wyboru samochodu w tekście firmy oraz sposobu nadwozia. Tutaj wachlarz jest dość skromny, niemniej jest ponad czym się zastanowić. Oto bowiem, możemy wskoczyć za kółko klasycznego ZiŁ-a 130 zaopatrzonego w nadwozie skrzyniowe, dość większego 4320, a ponadto potężnego 537 czy 7310.

 

 

O ile ZiŁ 537 jest bogatym, czteroosiowym ciągnikiem, o tyle nowy model bardziej by awansował do przewozu rakiet Scud niż transportu bel drewna. Rzecz jasna wszystek z samochodów ciężarowych że stać urządzony w różny typ nadwozia, np. wspomnianą już skrzynię, naczepę z plandeką, przyczepę z kłonicami, a nawet zamontowany tuż za kabiną hydrauliczny dźwig samochodowy (HDS), czyli specjalny żuraw służący samodzielnemu rozładowaniu towaru. Także w punktu usprawnienia efektywności ciężarówek, jak jeszcze zrobienia się na ewentualne przykre informacje w trakcie podróży, nasze monstra można wyposażyć w specjalne haki, dodatkowe baki paliwa, osłony na kabiny, zapasowe koła czy dodatkowe reflektory. Wszystek z ostatnich faktów możliwy jest do odblokowania w nagrodę za poczynione postępy. Progres określany jest formą wykonania powierzonego zlecenia transportowego. Na własny sukces wpływają takie czynniki jak etap realizacji przewozu czy poziom ewentualnego uszkodzenia pojazdu i towaru w czasie mozolnego przedzierania się przez grząskie leśne drogi.

Prawdziwą esencję Spintires pokazuje tuż po odpaleniu silnika naszej ciężarówki. Jeszcze tylko szybki wgląd w mapę okolicy, wyznaczenie punktów nawigacyjnych drogi a potrafimy wyjeżdżać na stanowisko załadunku. Co dobre, rzeczona mapa nie jest absolutnie odkryta. Jedynie da się zauważyć nasz garaż (ważna w nim zakończyć niezbędnych napraw), ewentualnie miejsce załadunku i rozładunku. Pozostałą część spowija czerń z zaznaczonymi punktami, do których należy dotrzeć by dany wycinek stawał się widoczny. Biorąc pod opiekę panujące dookoła ekstremalne warunki jazdy, takie podejście w coraz znaczniejszym stopniu podnosi stawiane przed graczem wyzwania.

 

 

Następnie uruchamiamy silnik, dobiega nas dźwięk budującego się zapłonu, cylindry zaczynają wybijać stały rytm i ruszamy. Z rury wydechowej bucha chmura czarnych spalin i ZiŁ 130 z nadwoziem skrzyniowym opuszcza przyjazną okolicę. Przed nami organizować być się mogło dobrze utwardzona droga. Nic bardziej mylnego. Wchodzimy w właściwe grzęzawisko z piekła rodem, gdzie zanurzone do części w gęstym błocie koła, muszą ostro boksować, by zachować jak taką płynność jazdy. Każdą nierówność drogi momentalnie odzwierciedla wzięcie się naszej ciężarówki. Kabina non stop „podskakuje”, widać idealnie pracujące resory, spod błotników wybiera się odpryskujące błoto a burty naszej bryki wyginają się na zlecenie i lewo dając niesamowite poczucie realizmu. Nie odda się ukryć, że Spintires proponuje to, co leży u podstaw każdego symulatora jazdy, bez względu na specyfikę samego wozu. Mam tutaj na pamięci tzw. czucie samochodu.

Faktycznie czujemy, że kierujemy autem ciężarowym, czujemy, że istniejemy zanurzeni po miejsc w błocie, wreszcie czujemy zwiększony ciężar naszej fury, gdy takowa jakimś cudem dotrze do pomieszczenia odbioru produktu i stanie załadowana belami drewna. Ten zły opis nie jest całkiem przesadzony. Otóż zakładając się coraz dalej w las praktycznie nigdy nie mamy gwarancji, iż w zespole dojdziemy do celu. Jeden mały błąd, źle obrana trasa, zbytnia pewność siebie czy wpływanie na moc, w mgnieniu oka może zadecydować o niepowodzeniu przedsięwzięcia. Krótko mówiąc, przez całą podróż towarzyszy nam permanentne poczucie zagrożenia, wywołane możliwością zagrzebania się w błocie na amen. Owszem, nasze samochody mają możliwość wrzucenia napędu na wszelkie koła. Możemy także obsługiwać dyferencjał, wpływając tym sposobem moment obrotowy danej osi. Wreszcie dostajemy możliwość założenia przed wyjściem w relację łańcuchów na środowiska czy doboru odpowiedniego sposobie ogumienia. A pomimo wszystko można zapomnieć, że stosując powyższe udogodnienia przejedziemy bezstresowo całą drogę. Nie chodzi również zapominać, że duża praca silnika, powoduje większe zużycie paliwa – bak ciężarówki, mimo swej wielkiej zawartości, nie jest studnią bez dna.

Wprawdzie paliwo można zatankować w wygodnych momentach, jednakże w Spintires nie jest nic gorszego, niż uszkodzony samochód, dodatkowo wlokący się na oparach benzyny zaraz po zapadnięciu zmroku. Dochodząc do ostatniej sztuce zdecydowanie należy uzbroić się w cierpliwość i mierzyć odporności na cele. Gdy człowiekowi się wydaje, iż korzysta przed sobą Fuel lub inną „off-roadową” produkcję, to dużo się rozczaruje. Należy także wspomnieć o pewnych mankamentach. Bezpośrednio na ważny plan sugeruje się brak możliwości uruchomienia kamery w kabinie. Właściwie jest pięknie niezwykłym, że przy tak pięknym odwzorowaniu modelu jazdy zabrakło takiej perspektywy. W moim odczuciu to duże niedopatrzenie ze strony twórców. Zamiast emulator android na pc tego znajdujemy możliwość oglądnięcia naszej ciężarówki z wszelkiej strony – kamera w obecnym sukcesu jest rotacyjna a także oczywiście jej sztuka w poszczególnych przypadkach pozostawia dużo do wymagania.

 

 

Przyłączyć się można także do takich fragmentów jak możliwość załadowania ciężkich bel drewna na nadwozie skrzyniowe. Z faktu widzenia bezpieczeństwa zarówno stosującego jak i własnych, taki zabieg nie powinien pamiętać miejsca. Do przewozu tak specyficznego ładunku dane są nadwozia, naczepy czy przyczepy z kłonicami, które dodatkowo w SpinTires możemy spotkać w kilku wariantach. Ponadto gra nie jest darmowa z małych błędów graficznych, np. bryzgające spod kół błoto do wewnątrz skrzyni.

Podsumowując, dostajemy do rąk produkcję co najmniej znacznie silną. Właściwie trudno sobie wyobrazić lepszy model jazdy ciężarówkami w tak trudnym terenie niż ten, jaki serwuje Spintires. Nie wspominam, że to gra idealna, tworzy znajome mankamenty czy niedociągnięcia ale fakt istnieje taka, że takowe bledną na środowisku wrażeń jakie płyną połączenia silnika gry z dobrodziejstwami systemu Havok. Więc po prostu majstersztyk. Nie rozwiązanie uznać, że inna produkcja brytyjskiej ekipy porusza dość oryginalną treść plus stanowi przyjemnym przykładem, że chociażby w dzisiejszych czasach z powodzeniem można tworzyć gry jednocześnie proste, a jednak diabelnie wymagające.